Enhedslisten støtter menneskesmuglere

betaler bøde Kan noget være rigtigt, selvom domstolene og loven siger, at det er forkert? Det mener Enhedslisten Rødovre, der nu, ligesom en masse andre danskere, hjælper Lisbeth Zornig Andersen og Mikael Lindholm, der bor i Rødovre, med at betale deres bøde for menneskesmugling.

Af André Bentsen, Rødovre Lokal Nyt - 19. oktober 2016,

Det er ikke fordi, der mangler folk, som gerne vil støtte rødovreborgerne Lisbeth Zornig Andersen og Mikael Lindholm med at betale deres bøde for menneskesmugling. Senest har den lokale afdeling af Enhedslisten også besluttet at støtte med et bidrag på 5000 kroner. Parret fik en bøde på 25.000 kroner til hver, for at have hjulpet en syrisk småbørnsfamilie, på flugt fra krig, med et lift fra Rødby Havn til Kastrup, samt budt på kaffe og kanelsnegle undervejs. Bøden var i første omgang 22.500 kroner hver eller 45.000 kroner i alt. De ankede dommen til Landsretten, som i september stadfæstede byrettens dom og hævede bøden til 25.000 kroner hver eller 50.000 kroner i alt, plus sagsomkostninger. Begge kontaktede politiet, før de gav familien et lift, og kunne ikke få svar på, om det var ulovligt. Andre, der er blevet tiltalt for samme handling, er ellers i byretten i Århus og byretten i København blevet frikendt.

For stor forskel

Netop fordi domstolene dømmer så forskelligt, alt efter hvilken ret sagen kommer for, søger Zornig og Lindholm om tilladelse til at tage sagen videre til Højesteret. "For mig er det principielle for det første, at jeg ikke kan acceptere, det er ulovligt at hjælpe mennesker – og især børn – i åbenlys nød. Jeg er ikke menneskesmugler. Jeg samlede familien op ved højlys dag og spurgte en politimand, om han ville forhindre mig i det, hvilket han sagde nej til." "For det andet er det åbenbart helt vilkårligt, hvordan domstolene dømmer. Mange andre er tiltalt for at have hjulpet krigsflygtninge i september sidste år. Jeg vil ikke være den, der danner præcedens for deres sager, så vi følger dommen så langt i retssystemet, som vi kan," siger Lisbeth Zornig Andersen.

Lighed for loven

Enhedslisten i Rødovre har besluttet at støtte de to med et bidrag på 5000 kroner til bøden, fordi partiet mener, der skal være lighed for loven, og at det ikke kan være kriminelt at hjælpe mennesker på flugt fra krig og nød. "Det er for Enhedslisten Rødovre underligt at kriminalisere dem, der yder hjælp til mennesker, der rækker hånden ud efter hjælp. Der har tidligere været god tradition for at hjælpe mennesker på flugt i Danmark, og i Europa. Fattige fiskere på den italienske ø i Middelhavet, Lampedusa, har ikke tid til at tænke store tanker, før de hjælper flygtninge op på land fra druknedøden. Vi vil gerne appellere til medmenneskelighed og støtte folk, der viser solidaritet med mennesker i nød, – også selvom det er mod flertallet på Christiansborg. Danmark er trods alt et af de rigeste lande i Verden," fortæller viceborgmester Peter Mikkelsen, som er kommunalbestyrelsesmedlem for Enhedslisten Rødovre.

Loven skal ændres

Den gestus sætter Lisbeth Zornig Andersen pris på. "Jeg er meget taknemmelig over støtten og ikke mindst det budskab, der ligger i den. Det viser, at vi er flere, der ikke vil være med til at sende vores børn det signal, at det er i orden at vende ryggen til mennesker i nød." "Jeg håber også, man politisk arbejder på at ændre loven, så vi ikke kriminaliserer almindelig medmenneskelighed og anstændighed. I alle lande omkring os er det, vi gjorde, ikke ulovligt. Det er på tide at se på, om loven og dommene matcher vores samfundsværdier. Lige nu har jeg svært ved at se det," udtaler Lisbeth Zornig Andersen.