Vil tjekke elevers luft

indeklima Ny undersøgelse fra DTU, Danmarks Tekniske Universitet, viser, at der i over halvdelen af folkeskolerne er for højt niveau af CO2 i klasseværelserne, samt for høje eller for lave temperaturer. Det giver dårlig luft, som kan nedsætte præstationerne med op mod 30 procent. Enhedslisten vil have lokal undersøgelse.

Af André Bentsen - 6. december 2016,

Duften af makrel og svedende teenagere er for mange indbegrebet af indeklimaet i klasselokalet, men hvornår bliver det så slemt, at det går ud over skolegangen? Dét vil Enhedslisten i Rødovre nu have undersøgt, fordi en rapport fra DTU fastslår, der er problemer i mere end hvert andet danske klasselokale. Faktisk så store problemer, at det går mærkbart ud over præstationerne. "Rødovre er ikke direkte nævnt i undersøgelsen, men kan vi tillade os at tro, at der ser anderledes ud her? Det er oplagt, at Rødovre Kommune, som ansvarlig og omsorgsfuld arbejdsgiver, undersøger, om dette også gælder på vore folkeskoler og i det hele taget i de lokaler, som kommunen har ansvaret for: institutioner, rådhus og kommunale arbejdspladser i det hele taget," siger KB-medlem Hans Houmøller fra Enhedslisten. Selvom Rødovre Kommune ikke er direkte nævnt i rapporten, håber han derfor, at forvaltningen vil lave sine egne test af indeklimaet. "Det ser ikke ud til, at der er foretaget sådan en undersøgelse her i Rødovre, så det vil Enhedslisten opfordre til sker nu," understreger han.

Mange tiltag

I skoleforvaltningen er formand for Børne- og Skoleudvalget, Flemming Lunde Østergaard Hansen (S) ikke afvisende for at igangsætte en lokal pendant til undersøgelsen. "Men jeg vil gerne lige se den fra DTU ordentligt igennem først," siger han. "Vi kan godt beslutte at lave en lokal undersøgelse, men så bliver næste spørgsmål; hvad skal vi gøre ved de problemer, vi finder. Er det ventilationsanlæg, der skal til, eller skal der ske noget helt andet," spørger han retorisk. Problemet på skolerne adskiller sig ikke meget fra mange arbejdspladser, hvor man også skal huske at lufte ud, hvis koncentrationsniveauet skal være i top. "Der har vi så haft det problem, at vinduer og ventilationsanlæg i nogle af klasserne tidligere har været umulige at bruge. Dem har vi de sidste par år sat mange penge af til at skifte ud og reparere, så mulighederne skulle være der nu, men man skal huske at lufte ud i frikvarterne," siger Flemming Lunde Østergaard Hansen, der nu vil kigge på mulighederne for at foretage en lokal undersøgelse. "Jeg er bestemt ikke afvisende for, at vi laver vores egen undersøgelse, men det vigtige for mig er, at man samtidig kommer nogle bud på, hvad man kan gøre for at forbedre indeklimaet," påpeger han.