Ø vil skære i skoledagen

skole Undervisningsministeriet lagde i sidste uge op til, at enkelte kommuner kunne lave forsøg med en mere fleksibel tilrettelæggelse af skoledagen. En mulighed Enhedslisten i Rødovre vil udnytte.

Af André Bentsen

Rødovre bør udnytte de nye fleksible muligheder for tilrettelæggelse af skoledagen med fravigelse af folkeskolelovens §§ 14b og 16a, som undervisningsministeriet forleden lagde op til med et nyt rammeforsøg.

Det mener i hvert fald Enhedslisten, som derfor har bedt borgmesteren tage sagen op som punkt på næste kommunalbestyrelsesmøde. "Undervisningsministeriet har inviteret kommunerne til at deltage i et rammeforsøg om mere fleksible muligheder for at tilrettelægge skoledagen med fravigelse af folkeskolelovens §§ 14b og 16a. Enhedslisten foreslår at Rødovre Kommune ansøger om at deltage i undervisningsministeriets rammeforsøg om at give mere fleksible muligheder for at tilrettelægge skoledagen," siger Hans Houmøller (Ø).

"Derudover ønsker vi, at borgmesteren tager kontakt til ministeren og undersøger muligheden for at udskyde ansøgningsfristen, således at vi i samarbejde med skolerne kan udarbejde en gennemarbejdet ansøgning," tilføjer Hans Houmøller.

Manglende resultat

I venstrefløjspartiet hersker der ikke længere nogen tvivl om, at en af Verdens længste skoledage ikke har vist sig at være den store forbedring, der blev lovet i forbindelse med vedtagelse af skolereformen. "Derfor ønsker vi, i samarbejde med skolerne, at give dem mulighed for at gentænke deres pædagogiske praksis, og skabe en skole til gavn for børn, forældre og ansatte," understreger Hans Houmøller.

I Socialdemokratiet ser formand for Børne- og Skoleudvalget, Flemming Lunde Østergaard Hansen skeptisk på Enhedslistens forslag. "Først skal det behandles i økonomiudvalget, men derefter kommer det formentlig på som en sag i Kommunalbestyrelsen i slutningen af april. Problemet er i mine øjne, at ansøgningsfristen allerede er i den første halvdel af maj måned, og vi skal nå at involvere skolerne, hvis det skal være bare en lille smule seriøst," siger Flemming Lunde Østergaard Hansen, der kalder det meningsløst at sende en sådan ansøgning af sted.

"I respekt for det kæmpe store arbejde, der foregår i kommunerne, er det meningsløst at søge om lov til noget, som man har kunne gøre hele tiden, både før og efter reformen. Det er et politisk stunt, og giver slet ingen mening på grund af ansøgningsfristen siger han og tilføjer med direkte henvisning til Enhedslisten i Rødovre:

"Måske kan vi håbe på, at ministeriet får så få ansøgninger, at man bliver nødt til at udskyde fristen, og så kan vi måske se på det igen. Så vil man have tid til at se, hvilke kriterier, der er værd at få undersøgt eller testet af på en ny måde."