Årsag og virkning – det er en svær én.

af Marianne Christensen, Social- og sundhedsassistent, Kandidat til kommunalbestyrelsen for Enhedslisten

I sidste uges Lokal Nyt beklager Niels Spittau besparelserne på velfærden til de ældre, og jeg kan kun være enig med ham i hans bekymringer. Kommunerne har jo netop brug for flere penge, og ikke færre i disse år.

Daginstitutioner og skoler er underbemandede og der kommer hvert år flere ældre, som fortjener ordentlig hjælp, både af hjemmeplejen og på plejehjemmene. Og antallet af ældre vil stige mange år fremover og presse økonomien endnu mere.

Dette er et komplekst problem og det kan det være svært at gennemskue, hvad der er årsag og virkning. Nogle gange skal man kigge langt efter årsagen – helt ind til Christiansborg. Her sidder en borgerlig-liberal regering, hvis fornemste ideologiske opgave er at skære den offentlige sektor så langt ned som muligt – og det med Dansk Folkepartis velsignelse og stemmer. Så jeg kan kun sige til Niels Spittau – tør krokodilletårerne og kom ind i kampen!