Så skete det igen!

af Marianne Christensen, kandidat til kommunalvalget for Enhedslisten - Rødovre

Så skete det igen! Et privat plejefirma gik konkurs. Det er et kæmpe problem hver gang det sker. For ikke alene er det et svigt overfor brugerne af hjemmehjælpen – ældre som unge, men det skaber også utryghed hos de ansatte og det efterlader kommunerne i en rigtig dum situation, hvor de pludselig skal ud og skaffe ekstra hjemmehjælp. Vi er efterhånden nået dertil, hvor selv den mest hardcore neoliberalist må smide skyklapperne og erkende, at det ikke er lykken bare at udlicitere alt hvad der kan udliciteres. Det er hverken bedre eller billigere at overlade hjemmeplejen til det private, og der vil altid være den risiko, som nu viser sig her - at det private firma går konkurs.

Velfærdsopgaver skal ikke varetages ud fra det private områdes mål og tankesæt. Det kræver modstand, hvis man har den holdning, at privat profit intet har at gøre på den offentlige bane. Og i Enhedslisten er vi grundlæggende modstandere af at udlicitere velfærdsydelser til private, jeg kan nævne mindst 45 grunde hertil – og de begynder allesammen med konkurs!