Enhedslisten Rødovre sender valgobservatør til Tyrkiet

Erdogan har udskrevet valg til det tyrkiske parlament og til præsidentposten søndag den 24. juni. Hvis han vinder begge disse valg træder den nye forfatning i kraft og han får næsten diktatorisk magt.

For at forhindre dette er det helt afgørende, at Enhedslistens søsterparti HDP (Halkların Demokratik Partisi, Folkenes Demokratiske Parti) passerer spærregrænsen på 10%. Valgteknikken gør, at pladserne stort set udelukkende tilfalder Erdogan's parti, AKP, hvis ikke HDP kommer over spærregrænsen. Derfor vil Erdogan gøre alt for at holde HDP's vælgere fra stemmeurnerne, især i de kurdisk dominerede områder i det østlige Tyrkiet.
HDP har derfor bl.a. bedt Enhedslisten om at sende observatører, som kan overvåge valget på valgdagen. Enhedslisten i Rødovre sender vores byrådsmedlem Peter Mikkelsen som valgobservatør. Efter aftale med HDP koncentrerer Enhedslisten sig om Bingöl-provinsen i det østlige Tyrkiet.

Vi ønsker vores kammerater i HDP et godt valg.

Biji biji HDP!