Efter års tilløb: Nu kommer borgerrådgiveren

Efter i mange år at have fået politisk nej til idéen om en borgerrådgiver besluttede Kommunalbestyrelsen på deres seneste møde, at stemme Enhedslistens forslag igennem. Dermed får Rødovres borgere en uvildig borgerrådgiver, som skal hjælpe til med sparring i svære sager.

Af Michael Hansen, Rødovre Lokal Nyt, 8. juni 2023

I flere år har Enhedslisten i Rødovre Kommune haft et stort ønske om at få etableret en borgerrådgiverfunktion i kommunen.

På det seneste Kommunalbestyrelsens møde lykkedes det endeligt at finde det fornødne politiske flertal og gennemføre ambitionen om en borgerrådgiverfunktion i Rødovre Kommune.

“Vi er naturligvis meget glade for, at borgerrådgiverfunktionen kommer. Vi har en forventning om, at det vil komme mange borgere til gavn og ikke mindst sikre, at alle får lige mulighed for at henvende sig om deres sag. Tidligere var det sådan, at man skulle kende en politiker for at få prøvet sin sag, men det skal vi gerne væk fra,” fortæller Peter Mikkelsen, gruppeformand for Enhedslisten og 1. Viceborgmester i Rødovre Kommune, inden han uddyber:

“Nogle af de borgere, som får stor gavn af den nye borgerrådgiver er folk, som ikke har mulighed eller råd til at få advokatbistand på normal vis. Den mulighed får de med den nye uvildige borgerrådgiver. Man kan også håbe, at oprettelsen af denne funktion vil føre til færre klager, som ender i Ankestyrelsen, fordi borgerne får en uvildig borgerådgiver,” afslutter han.

Det politiske ønske med borgerrådgiverfunktionen er at sikre borgernes retssikkerhed via rådgivning og vejledning.

Det skal medvirke til at understøtte et positivt samspil mellem borgerne og forvaltningen.

Der er i den forbindelse et særligt ønske om at styrke kommunikationen med borgerne vedrørende sagsbehandling, afgørelser mv, og dermed også bidrage til kompetenceudvikling af medarbejderne i henhold hertil.

Samarbejde med naboen
Det er vigtigt for Peter Mikkelsen, at der også fra politisk hold vil være et fokus på at fortælle borgerne om borgerrådgiveren og ikke mindst, hvad og hvordan funktionen kan komme dem til gavn, hvis behovet opstår.

Han håber desuden på, at Rødovre og Herlev Kommune sætter sig ned sammen og drøfter om det ikke ville være en god idé at deles om eller slå borgerrådgiverfunktionen sammen, da Herlev Kommune ligesom Rødovre har besluttet sig for at skulle have en borgerrådgiver tilknyttet.

Med et bebudet budget, som skal skæres helt ind til benet, kunne man få den tanke, at borgerrådgiverfunktion ville være en af funktioner, som blev sendt til hjørne, inden den overhovedet var trådt i kraft.

Det håber Peter Mikkelsen naturligvis ikke vil ske.

“Det tror jeg ikke er tanken. Det ville ikke være fin stil at gøre, og det er noget, som ikke ville falde i god jord hos os,” siger han.

Borgerrådgiverfunktionen forventes at træde i kraft med virkning pr. 4. kvartal 2023.