Jobcentrets brugere skal høres

Kommunalbestyrelsen har besluttet, at der skal igangsættes en brugerundersøgelse blandt borgere med en sag i Jobcentret. Undersøgelsen, der bygger på et spørgeskema, skal blandt andet afdække om borgerne oplever tillid, respekt og anerkendende dialog med Jobcentrets medarbejdere.


Af Christian Valsted, Rødovre Lokal Nyt den 6.12.2022


Hvilken oplevelse har brugerne af Rødovre Jobcenter? Det spørgsmål ønsker Rødovre Kommune at få svar på, og derfor blev der på sidste måneds kommunalbestyrelsesmøde nikket ja til en sag, der skal sætte gang i en brugerundersøgelse.

I første halvdel af det nye år vil borgere, der er tilknyttet Jobcenteret, modtage et spørgeskema i e-Boks, der skal være med til at afdække, hvordan brugerne oplever jobcentret på en lang række parametre.

”Den undersøgelse skal bruges til at gøre klart hvad man gør godt, og hvad man bør gøre anderledes. Det er indlysende, at der er mange ting, der kan være anderledes,” lyder det fra Konservatives Kim Drejer Nielsen, der er formand for Beskæftigelsesudvalget i Rødovre Kommune. Det skriver han mere om i dette læserbrev.

Mødt, hørt og forstået
Brugerundersøgelsen skal ses i sammenhæng med de øvrige tiltag, der er iværksat af Social- og Sundhedsforvaltningen for løbende at inddrage borgerne i tilrettelæggelsen af beskæftigelses- og socialindsatser. I Enhedslisten hilser gruppeformand Peter Mikkelsen undersøgelsen velkommen og han fortæller, at partiet gennem flere år har ønsket en brugerundersøgelse blandt Jobcenterets brugere.

”Der har gennem de seneste år været en heftig kritik af jobcentrene landet over. Det er Enhedslisten hensigt med undersøgelsen at afdække, hvad vi gør godt i Rødovre, hvad vi skal gøre mere af, men også hvor der er plads til forbedring. Det afgørende er, at brugerne af jobcentrene oplever sig mødt, hørt og forstået, så de tilbud til aktiviteter, der kan hjælpe borgerne ud af jobcentrene er tilrettelagt individuelt, så de har størst mulig effekt til gavn for borgerne,” lyder det fra Peter Mikkelsen.

Besvarelserne i spørgeskemaet er anonyme, men Rødovre Kommune opfordrer til tilsagn om deltagelse i fokusinterviews, hvor anonymiteten fjernes.

Brugerundersøgelsen udføres i første halvdel af 2023, og der forventes at være en rapport klar på den anden side af sommerferien 2023.