Budgettale den 6.9.2022 ved Peter Mikkelsen

For 15 år siden ville Enhedslisten Rødovre have afvist det foreliggende budget med en bemærkning, at når vi nu er så rige, “at vi kan købe hele verden”, som den daværende finansminister udtalte, så er der ingen grund til at kommunerne skal spare på velfærden.

I år – 15 år senere – kan vi erkende, at KL sammen med regeringen har indgået en kommuneaftale, der kompenserer kommunerne for den demografiske udvikling, men ikke tager højde for de øgede udgifter på det specialiserede socialområde, samtidig med, at et stort flertal i Folketinget har bevilget 18 milliarder kroner over årene til krudt og kugler som følge af den forfærdelige krig i Ukraine. Øget oprustning går ud over den sociale velfærd, den rammer socialt skævt og der er ikke den store evidens på, at den øger sikkerheden hverken lokalt eller globalt. Der er med andre ord færre penge at gøre godt med og slet ikke midler til den nødvendige styrkelse af velfærden i kommunerne.

Når vi alligevel takker ja til de videre forhandlinger og forventer at bruge mere tid end den tid det tager at drikke en halv kop kaffemed borgmesteren, er det med et stille håb, at vi kan fjerne de værste tidsler i besparelseskataloget, samtidig med at vi indfrier nogle ønsker, som vi længe har haft. Vi er dog ikke i tvivl om, at uanset hvad vi ender op med, bliver det et budget, som vi samlet set gerne havde set meget anderledes.

Enhedslisten hilser de forslag velkommen, der kan oversættes til, at vi “investerer før det sker”, at minimumsnormeringer i daginstitutionerne og loftet på 24 elever fastholdes, vi glæder os over at vi investerer i den grønne omstilling, og vi anerkender at blomsterportene udskiftes med vilde blomster.

Om der er tidsler i de vilde blomster skal være usagt, men i budgettet er der mange.

Enhedslisten har gennem flere år ønsket at vi ansætter en borgerrådgiver, der kan hjælpe borgere med at “oversætte” breve, forstå afgørelser og processer, skrive klage til ankestyrelsen med videre. I øjeblikket har cirka 1/3 af landets kommuner ansat en borgerrådgiver, og det er noget borgerne er glade for. Det er en hjælp til at sikre borgernes retssikkerhed for der kan let opstå utryghed når et er svært at forstå fagsproget, der træffer væsentlige afgørelser i den enkeltes borgers liv.
Borgerrådgiverens opgaver er ikke blot at gyde olie på vandene for jobcenteret brugere. Det kan også være andre borgere, der har brug for råd og vejledning i det kommunale system.
De mange ændringer i dagligdagen, som budget 2023 uvægerligt vil medføre, fritager ikke os politikere til at stå på mål for vores beslutninger, men der vil være dialoger, som en borgerrådgiver vil kunne gennemføre mere overbevisende.

Rødovre Kommune har i en årrække arbejde med sociale klausuler i indkøbspolitikken. Enhedslisten foreslår, at vi i lighed med sociale klausuler indfører grønne klausuler, der påbyder samarbejdspartnere bæredygtighed og miljøhensyn i form af blandt andet genbrug, vedvarende energi.

Der er mange ændringer på det sociale område, hvor vi forventer, at kommunen går i dialog med brugerne og de ansatte om hvad den egentlige udmøntning af besparelserne betyder. Det gør det til et yderligere problem, at der tænkes at spare på tiden til de ansattes tillidsm/k`ere. Der bliver så meget brug for dem, og vi kan frygte at det bliver svært at finde kandidater til arbejdet.

Vi er enige i høringssvaret fra Hovedudvalget, der påpeger, at de foreslåede ændringer vil skabe et pres på kerneopgaven, der kalder på at tænke i nye veje og fokus rekruttering og fastholdelse. Det er der også brug for tillidsmandssystemet til. Det er dem, der ved, hvor skoen trykker hos kollegerne, hvorfor de arbejder på nedsat tid, hvorfor de holder op før tid og hvad der skal til for at tiltrække ny kolleger.

I budget 2022 fik Enhedslisten lovet, at kommunen ville bruge 1,5 millioner kroner på at styrke fastholdelsen og rekrutteringen til velfærdsområderne. Noget er der givet sket, men vi savner et overblik og en status på, hvor vi står. De tider hvor Rødovre Kommunes gode navn og rygte i sig selv kunne holderekrutteringsproblemerne fra døren, er forbi. Noget må der gøres, og det må gøres snart. Ikke kun for de ansatte, men især for borgerne, der har brug for tryghed og hjælp i hverdagen. For Enhedslisten er indsatsen for at fastholde og rekruttere ansatte til kommunens velfærdsopgaver hjerteblod.

Vi foreslår derfor, at vi nedsætter et § 17 stk. 4 udvalg med borgere, ansatte, politikere til at holde fokus på og udvikle på ideer til rekruttering og fastholdelse af personale til fremtidens velfærdsopgaver.

Vi er ligeledes enig i forslaget om et målrettet arbejde afbureaukratisering af kommunale regler og procedurer – og vi er ikke tonedøve overfor de problematikker Visitationen generelt opridser i deres høringssvar. Konkret har Halsnæs Kommune indført, at man ud fra princippet, at ingen søger hjælpemidler, hvis de ikke har brug for det, ja så henter borgerne de hjælpemidler, som de har brug for, og afleverer dem igen, når der ikke er brug for dem længere. Borgere søger ikke hjælpemidler, som de ikke har brug for. Det vil kunne afbureaukratisere en lang og tung visitationsproces med hjemmebesøg og meget andet. Der er givetvis andre områder, hvor lignende afbureaukratisering er mulig.

Der er generelt brug for at se på hvordan vi behandler de elever i skolen som har svært ved at lære. Ved valgborgernes i Rødovre Centrum sidste år handlede mange henvendelser om at det tager tid at få den rette hjælp. Vive-rapporten peger på øget efteruddannelse af lærere og pædagoger og vi modtager luftige rapporter fra Læringsfællesskaber for alle. Det vil være en god idé at sætte kikkerten for det seende øje og vurdere om vi gør det rigtige og hvad der skal til for at gøre det bedre.

Enhedslisten vil støtte op om øget brug af co-teaching og to-lærertimer, dels for at eleverne får mere ud af undervisninger, men også for at støtte elever med læringsvanskeligheder, og vi vil konkret foreslå flere fremskudte socialrådgivere – ikke bare i folkeskolen med også i dagplejen. Det vil forebygge skader, før det sker. Der er gode erfaringer med fremskudte socialrådgivere i Rødovres folkeskoler.
Studieturen til München bliver i flere høringssvar peget på som en stor udgift. Enhedslisten var allerede da ideen om TechX betænkelige ved at ligge sig fast på målet for en studietur. Det kan godt være at Silicon Valley og München er gode ideer, men det er øjensynligt løfter der kan være svære at indfri. Vi foreslår studieturen går til et godt sted i Danmark.

Andre kommuner har haft udbytte af fremskudte socialrådgivere til ansatte, der på forskellig vis oplever kriser. Ordningen har efter sigende hjulpet de ansatte med at fastholde beskæftigelsen og nedbragt sygefraværet. Den fremskudte socialrådgiver har i virkeligheden tjent sin løn ind.

Når vi kan spare 2 millioner på at ansætte en ”jobmatcher” til de jobparate ledige finder vi det fornuftigt, at ansætte ”jobmatchere” til andre grupper, hvor en håndholdt indsats giver effekt.

Arbejdet i Jobcentrene landet over bliver tit og ofte kritiseret – og tager man eksemplerne på dårlig behandling af syge og ledige for troende, er der grund til kritikken. Det er ikke vores indtryk, at der er meget at komme efter i Rødovre Jobcenter. Alligevel forslår vi, at vi afsætter 300.000 kroner til en brugerundersøgelse i jobcentrene. Ikke for at imødegå kritikken af jobcentrene på landsplan, men for at blive klogere på hvordan borgerne oplever mødet med jobcentret, hvad vi gør godt og hvad vi kan gøre bedre i Rødovre

Enhedslisten forslår på baggrund af drøftelserne på budgetseminaret, at vi nedsætter et § 17 stk.4 til digitalisering. En stor gruppe borgere er sat af på grund af digitaliseringen og samtidig kan digitaliseringen hjælpe os med at gør hjælpen til borgerne mere effektiv.

Det er for Enhedslisten en tidsel, at forældre til børn i daginstitutioner kan forvente en stigning på cirka 900 kroner Det er virkelig dårlig timing i en tid, hvor familiernes økonomi i forvejen udfordres af inflation og stigende energipriser. Stod det til os, skulle daginstitutionssatserne nedsættes og ikke øges. For det kan simpelthen ikke være rigtigt, at en familie skal betale op til 4000 kroner for at få de mindste passet. Så er vi der, hvor den enkelte familie begynder at overveje om det overhovedet kan betale sig, at begge forældre er på arbejde. Og lige nu er det ikke mindre arbejdskraft, der er brug for på arbejdsmarkedet.

På samme vis synes vi, at det er en dårlig ide at lukke SFO 3 uger i sommerferien. For hvor skal børnene så være, når mor og far er på arbejde? Vi befinder os jo ikke i 1950, hvor alle industriarbejdere havde fri de samme 3 uger i sommerferien. Sådan spiller klaveret ikke på det danske arbejdsmarked anno 2023. Og godt for det.

Vi vil ikke undlade at bemærke, at den øgede rengøring i institutioner og ved de ældre. Vi minder om, at den skærpede rengøring i Corona-tiden ikke primært blev indført for at mindske sygefraværet blandt de ansatte – men mere for at undgå smittespredning til enhver tid blandt børn, voksne og ældre. Alle undersøgelser viser, at bedr hygiejne giver mindre smitte – især blandt børn og gamle.

Omlægning af Klub 9 fordrer, at der er personale der sikrer at borgerne kan bevare deres sociale netværk.

Enhedslisten er principielt kede af grønthøsterbesparelser, der rammer alt for tilfældigt. Det er politikernes ansvar. Hvis vi alligevel vælger at gennemføre den 0,5% besparelse, er det i Enhedslistens optik en god idé at inddrage de ansatte, der i virkeligheden bedst ved, hvor skoen trykker eller hvor der er plads til at rokke med tæerne.