Cykelsti, cykelryttere og vejret viste super Tour de France-form

Der er onsdag 100 dage til, at den første rytter triller ned ad startrampen til verdens største cykelløb Tour de France starter i Danmark. Den skæringsdato blev onsdag udnyttet til at åbne den nye supercykelsti fra Roskilde til København, mens Tour-karavanen besøgte strategiske steder på ruten.

Af Michael Hansen, Rødovre Lokal Nyt,

23. marts 2022
Den nye supercykelsti, som er 31 kilometer lang, har været fem år undervejs og går fra Roskilde til København.

Den 23. marts oprandt dagen, hvor den officielle fandt sted, og arrangørerne kunne næppe have bestilt et bedre forårsvejr til indvielsen af den nye supercykelsti end det, de fik, for Danmark viste sig frem fra sin allerflotteste side, hvor den smukke og varme forårssol, samt ingen vind gav cyklisterne gunstige betingelser for at give den gas.

En del af ruten på den nye supercykelsti passerer Damhustorvet i Rødovre.

At indvielsesdatoen blev denne onsdag var ikke en tilfældighed, for i anledningen af, at der er 100 dage til Tour de France-starten i Danmark har løbsdirektøren for Tour De France, Christian Prudhomme ligeledes onsdag været på charmeoffensiv rundt om i Danmark og besigtige ruten.

Med på en del af ruten var Rødovres 1. viceborgmester Peter Mikkelsen, og han tog naturligvis mikrofonen, da supercyklisterne nåede Rødovre. Her roste han blandt andet det kommunale samarbejde på tværs af kommunegrænserne, som har muliggjort projektet.

“Det gør en kæmpe forskel, at vi får en cykelsti som den, vi åbner i dag. For vi skal ikke bare have folk op på cyklen, når de skal et kort ærinde. Vi skal også have fat i for eksempel pendlerne. Jeg tror, det gør en kæmpe forskel, når vi gør det let at cykle langt. For eksempel til arbejde. Jeg tror, at det smitter af, når dem, der allerede har valgt cyklen, kan fortælle kollegerne og vennerne, hvor let det er. Og hvor fedt, det er,” forklarede han.

Rødovre cykelrytter startede
Derfor var det oplagt, at de gul- og orangeklædte cykelryttere fra supercyklisterne og andre cykelglade personer kunne sammenkoble de to besøg, sådan så de også kunne få en lille luns af Tour de France kagen.

U23- enkeltstartsverdensmesteren Johan Price-Pejtersen, som nu kører for Bahrain Victorious, men kommer fra Rødovre og med en fortid i CK Fix, skød festivitasen i gang på Stændertorvet, hvor han kørte ladcyklen til første stop med Grand Depart-trofæet, som er det officielle trofæ, der gives til det land og by, hvor touren starter.

Kort efter videregav han det til supercyklisternes ladcykel, som fik den betroede opgave at cykle det fra Roskilde til København med stop undervejs i Albertslund, Hedehusene, Glostrup, Brøndby og Frederiksberg, inden det hele sluttede på Rådhuspladsen i København, for selvom touren ikke officielt kommer til Rødovre, fik kommunen med dagens besøg alligevel sat et aftryk i den danske Tour de France- historie.