Far er vigtig

Integrationsrådet i Rødovre arbejder på at få en Baba forening i Rødovre, hvor frivillige fædre bliver klædt på til at motivere andre fædre til at tage del i deres børns liv.

Af Necla Baran, forperson for Integrationsrådet i Rødovre, Rødovre Lokal Nyt den 3.8.2023

Enhver far vil gerne være en god far, og alle børn har brug for en god og aktiv far, men hvad vil det sige, at være en god far, hvordan bliver man en god far?

Enhver har brug for en klar definition af deres rolle som far. Definitionen er individuel, og man kan selv være med til at definere en god far.

Integrationsrådet i Rødovre arbejder aktuelt på at få en Baba forening i Rødovre. Det bliver disse dage diskuteret på budgetforhandlingerne. Baba er pendant til Bydelsmødrene, som består af mødre, som er gode rollemodeller og som Rødovre Kommune har gode erfaringer med i det boligsociale arbejde

Faderens rolle er meget vigtigt for børnenes udvikling og dermed en vellykket integration.

Baba er en landsdækkende indsats, hvor frivillige fædre bliver klædt på til at motivere andre fædre til at tage del i deres børns liv. Babas formål er at styrke fædres deltagelse i deres børns liv og i lokalsamfundet. Målgruppen er fædre, primært med etnisk minoritetsbaggrund, men etniske danskere kan også nyde gavn af det.

Før i tiden anså man, at det naturlige var, at mor var den primære omsorgsperson, og at far hovedsageligt kunne bidrage ved at støtte op om mor. I dag ved vi, at mor og far kan de samme ting i forhold til barnet, og har hver især deres egen betydelige roller

Børns trivsel skal styrkes og mistrivsel skal forebygges. Det kan blandt andet ske med aktivt deltagende fædre. Undersøgelser viser, at en passiv far rolle eller manglende far i barnets hverdag, kan ofte øge risikoen for problemer hos børn og unge. Derudover skal fædrenes rolle ikke undervurderes i forhold til at øge trivslen, forebygge kriminalitet hos børn og unge samt deres muligheder for at tage en uddannelse.

De store fordele ved projektet og at få klarhed og forståelse for rollen som far, kommer ikke kun de minoritetsdanskere til gode. Det er et behov etniske danskere ligeledes kan få stor gavn af. Etniske danskere ser vi som stor inspiration for mange minoritetsgrupper.

”Alle vinder, når far tager ansvar for sin rolle”, står der på sundhed.dk For mænds mentale sundhed er det nødvendigt, at de er aktive og engagerede i deres børns liv

Far er vigtig for barnets liv og for samfundet

Integrationsrådet håber, at du vil støtte op om idéen, være den gode far, du gerne vil være, og vise andre det samme