Intet fattigt budskab over børnesko på række

Færre børn skal være ofre for forældrenes fattigdom. Sådan lød budskabet, da Enhedslisten fredag eftermiddag opstillede børnesko foran rådhuset. Sko der skulle symbolisere, at 450 børn i Rødovre, ifølge Danmarks Statistiks definition på fattigdom, betegnes som fattige.

Af Christian Valsted, Rødovre Lokal Nyt den 3.11.2021

Efterårsvejret viste sig frem på fornem vis fredag eftermiddag, men der var imidlertid ikke meget solskin over det budskab som Enhedslisten leverede på Rådhuspladsen

Her havde partiet opstillede en lang række af børnesko, der skulle symbolisere, at hver 20.barn i Rødovre Kommune betegnes som fattige ifølge Danmarks Statistiks definition på fattigdom.

Enhedslistens happening foran Rødovre Rådhus er ifølge partiet ikke ment som en stikpille til Rødovre Kommune eller kommunalbestyrelsens arbejde, men derimod rettet mod politikerne på Christiansborg, da det er de landspolitiske beslutninger der definere overførselsindkomster som for eksempel selvforsørgelses- og hjemrejseydelse.

”Det er landspolitik, men det gør det ikke mindre forrykt, at det sociale sikkerhedsnet er blevet så bredmasket, at når familier falder igennem, så ikke bare falder de, næh der slår sig. Og det er børnene, der slår sig mest. Der er ikke råd til nyt tøj, fritidsaktiviteter udover leg med pind og sten, kammeraternes fødselsdage, fordi det koster at have gaven med. Det sætter sig ikke bare på sindet, men også i uddannelsen. For resten af livet,” fortæller Peter Mikkelsen, der sammen med partifælder i hele landet vil kæmpe for et nyt ydelsessystem, der vil løfte alle overførselsindkomsten, ikke mindst de laveste, så færre børn blive ofre i forældrenes fattigdom.

”Det påvirker børnenes liv – ikke bare i dag, men også i morgen, hvor den sociale arv betyder, at mange af dem selv vil få et fattigt liv med store økonomiske problemer. Enhedslisten vil straks efter valget samle dem der vil hjælpe familierne for at se, hvordan vi eventuelt som kommune kan hjælpe eller lægge pres på partierne på Christiansborg,” siger han.