Offentligt møde den 31.1.2022 kl.19-21.30

Offentligt møde om fastholdelse og rekruttering til ældreområdet i Rødovre Kommune

Hvordan sikrer vi nok hænder, hjerter og hjerner
til at tage sig af vores ældre – også i fremtiden?

Mandag den 31. januar kl. 19-21.30 på Rødovregård, Kirkesvinget 1

Velfærden lider under de voksende rekrutteringsproblemer på ældreområdet. Det gælder også i Rødovre Kommune, hvor andelen af ufaglærte medarbejdere er stigende. FOA, der organiserer medarbejderne på området, forventer, at Rødovre Kommune frem til 2030 vil skulle ansætte 50 % flere social- og sundhedsuddannede, fordi 30 % af de nuværende medarbejdere går af pga alder, mens der bliver flere ældre.
Enhedslistens medlem i Social- og Sundhedsudvalget Marianne Christensen har i årevis råbt vagt i gevær, men nu lysner det. Ved sidste års budgetforhandlinger lykkedes det endelig at få afsat 1 ½ mio. kr. til en undersøgelse af, hvordan rekrutteringsproblemerne på social- og sundhedsområdet kan forebygges og løses.
Enhedslisten vil gerne bidrage til indsatsen for at skaffe flere uddannede medarbejdere til ældreområdet. Vi inviterer derfor til et offentligt møde, hvor interesserede kan drøfte forslag og erfaringer med medarbejdere og politikere på området.

PROGRAM:
Marianne Christensen, pens. social- og sundhedsassistent og Enhedslistens medlem i Social- og Sundhedsudvalget, byder velkommen
Vibeke Kold, FOAs A-kasse, tegner et statistisk billede af medarbejderudviklingen på ældreområdet i Rødovre Kommune
Heidi Kelm Jensen, fællestillidsrepræsentant for medarbejderne på ældreområdet i Rødovre Kommune, fortæller om, hvordan fastholdelses- og rekrutteringssituationen opleves på kommunens plejehjem og i hjemmeplejen
Troels Neiiendam, uddannelseschef i SOSU-afdelingen i FOA, fortæller om, hvad man gør i andre omegnskommuner for at fastholde og rekruttere medarbejdere til ældreområdet.