Grønthøstermetoden: Særligt ét spareforslag vil få stor betydning for børn, unge og ældre

Med 3400 ansatte vil det få omfattende konsekvenser i en organisation som Rødovre Kommune, at der i budgetforslaget lægges op til, at der skal skæres tre procent på budgetterne i børnehaver, skoler og på plejehjem.

Af Christian Valsted, Rødovre Lokal Nyt, 17. august 2023

– Det kommer til at gøre ondt, fortalte borgmester Britt Jensen (S), da hun sammen med Rødovre Kommunes forvaltning i mandags præsenterede forslaget til næste års budget.

Budgetforslaget indeholder historisk store besparelser, og samlet set skal kommunen spare og effektivisere for omkring 172 millioner kroner for at få indtægter og udgifter til at hænge sammen.
Listen med spareforslag og effektiviseringer er lang og tæller alt lige fra takststigning på musikskolen og brugerbetaling i Servicebussen til øget forældrebetaling for frokost i vuggestuerne til ændrende åbningstider på bibliotekerne og i Borgerservice.

Mange bakke små gør som bekendt en stor å, men i næste års budget kan Rødovre Kommune ikke komme økonomisk i mål ved alene at ændre på åbningstider eller hæve prisen for klaverundervisning.

Kan betyde fyringer
En af de mest markante spareforslag går på, at der skal skæres tre procent på alle områder med overførselsadgang i 2024 og med to procent fra 2025 til 2027.

Områder med såkaldt overførselsadgang tæller blandt andet kommunens daginstitutioner, plejehjem og skoler og alle institutioner skal til næste år barbere tre procent af udgifterne.

Det forventes samlet set at medføre en økonomisk besparelse på 45,4 millioner kroner i 2024 og frem til 2027 vil den samlede servicereduktion spare kommunen for 128,7 millioner kroner.

– Det berører mig, at vi skal skære i velfærdsydelserne. Når vi skærer så mange penge, vil det få betydning for dele af vores velfærd og for vores medarbejdere, der skal løbe stærkere for at levere til flere borgere, siger borgmester Britt Jensen.

Ifølge gruppeformanden for Det Konservative Folkeparti, Kim Drejer Nielsen, er fyringer formentlig uundgåelige, hvis forslaget om tre-procents besparelserne bliver en del af det endelige budget for 2024.

Han mener, at forslaget er budgettets helt store torn.

– En besparelse på tre procent vil kunne mærkes mange steder. De største udgifter er til løn og lønkronerne vil der strengt taget være tre procent færre af til næste år. I en organisation med 3400 ansatte kan fyringer blive et resultat i nogle tilfælde, forventer Kim Drejer Nielsen.

Vil I kæmpe imod forslaget til budgetforhandlingerne?

– Det er ikke en sjov besparelse og ikke den ideelle måde at lave besparelser på. Hvis besparelsen på nogen måde kan begrænses, så vil vi gerne det, men vi har også en forpligtigelse til at få enderne til at mødes. Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke anvise, hvordan vi ellers kan komme i mål med besparelser for et trecifret millionbeløb,” fortæller Kim Drejer Nielsen.

Ø: Det bliver vanskeligt
Enhedslistens gruppeformand Peter Mikkelsen kaldet det fremlagte budgetforslag for det værste han har set i sin politiske karriere og han fortæller til SN.dk, at partiet ikke har taget endelig stilling til de enkelte forslag.

– Men selv hvis de værste forslag bliver fjernet, er der hjerteblod tilbage, som det gør ondt at spare væk, fortæller han.

Forslaget om treprocents-besparelsen er en mavepuster, men Peter Mikkelsen har svært ved at se, hvor politikerne ellers skal finde pengene.

– Jeg synes normalt det er urimeligt med grønthøstermetoden, hvor politikerne fralægger sig ansvaret og beder de enkelte forvaltninger om selv at finde besparelserne på de enkelte områder, men vi har ikke ret mange andre valg, siger Peter Mikkelsen, der finder det hovedløst, at landets kommuner efterlades med det økonomiske oprydningsarbejde.

– Det er hverken Rødovres borgere, ansatte, forvaltningen, kommunalbestyrelsen eller borgmesteren, der skal skydes på, når den berettigede utilfredshed med de kommunale forringelser skal rettes. Det er Kommunernes Landsforening, der med armen vredet om på ryggen, har indgået en aftale med regeringen, der stiller kommunerne i hele landet i en uhyre vanskelig situation, lyder det fra Enhedslistens gruppeformand.

– Der vil blive indgået en aftale om budget i Rødovre – uanset hvad Enhedslisten mener, men der er behov for at borgere, ansatte og politikere i kommuner og regioner siger fra overfor den ansvarsforflygtigelse, så regeringen allerede ved finansloven hoster op med penge til kommuner og regioner, siger han.

Budgetforslaget danner grundlaget for de kommende forhandlinger i Kommunalbestyrelsen og alle forslag er til forhandling. Budgettet for 2024 skal vedtages endeligt på et møde i Kommunalbestyrelsen den 3. oktober.

Budgetforslaget indeholder forslag til besparelser for omkring 172 millioner kroner fordelt på 79 millioner kroner i effektiviseringer og serviceomlægninger på driften og 93 millioner kroner i udsættelser og reduktioner på anlæg.

Her er udvalgte besparelser:

Reduktion i antallet af eksterne arrangementer på Rødovredagen. Besparelse: 150.000 kroner

Besparelse på tre procent på alle områder med overførselsadgang. Besparelse: 45.446.000 kroner

Nedlæggelse af brobyggerfunktionen. Besparelse: 430.000 kroner

Der indføres brugerbetaling på Servicebussen. Besparelse: 115.000 kroner

Det kommunale driftstilskud til headspace halveres. Besparelse: 460.000 kroner

Dagplejetaksten skal stige med 643 kroner om måneden, så den flugter med vuggestuetaksten. Besparelse: 800.000 kroner

Forældrebetalingen for frokost i vuggestuer hæves med 8,5 procent. Besparelse: 900.000 kroner

Alle dagtilbud lukkes i en uge i sommerferien og der tilbydes i stedet nødpasning i to institutioner. Besparelse: 820.000 kroner

Rødovre Skøjte Arena holdes fremadrettet lukket frem til 15.30. Besparelse: 185.000 kroner

Åbningstiden på Rødovre Bibliotek reduceres, så der er lukket mellem 18-19 mandag til torsdag. Besparelse: 130.000 kroner

Taksterne på Musikskolen hæves med 15 procent. Besparelse: 120.000 kroner

Forældrebetaling, for unge over 14 år der anvender klubber og byggelegepladserne, stiger fra 40 kroner om måneden til 160 kroner om måneden. Besparelse: 300.000 kroner

1:1 computere i 3. klasse aflyses og computerne vil i stedet kunne benyttes som klassesæt. Besparelse: 2.475.000 millioner kroner

Ungecenter2610 skal gennemgå effektiviseringer. Besparelse: 375.000 kroner.

Omlægning af åbningstider i Borgerservice. Besparelse: 400.000 kroner.

I forbindelse med hjemmehjælp skal samme hjælper udføre flere ydelser under besøg. Besparelse: 1 million kroner.

Budgetforslaget kan læses i sin helhed på www.rk.dk